Treceți la conținutul principal

Lansare - "Istoria critica a literaturii romane", Nicolae Manolescu

Pentru aceasta lucrare Editurii Paralela 45 i s-a decernat, Premiul de excelenta al Targului Gaudeamus. Cartea are un format de atlas mic (apropiat de A4) si peste 1.500 de pagini, din care aproape jumatate sunt dedicate scriitorilor de dupa al doilea razboi mondial. Scriitorii sunt clasificati dupa autori de antologie (carora le sunt dedicate pagini) si de dictionar (cei doar mentionati). Spre deosebire de "Istoria" lui Calinescu, elementele de context si biografiile sunt lasate la o parte, textul indicand doar anii de nastere si de moarte ai autorilor.

Abaterile de la canonul stabilit de Calinescu privesc ridicarea la nivel de scriitori de prim raft a lui Blecher, Anton Holban, Ion Pillat si Mateiu Caragiale si declasarea la nivel de scriitori de dictionar a samanatoristilor grupati in jurul lui Bratescu-Voinesti, a ortodoxistilor Nichifor Crainic, Radu Gyr si Ovidiu Cotrus, a minorilor Demostene Botez si Camil Baltazar, iar in ce priveste proza – a lui Cezar Petrescu, Ionel Teodoreanu, Gib. I. Mihaescu, expediati in cateva randuri. Literaturii de dupa 1989 nu i se dedica niciun capitol. Cea mai drastica penalizare a suferit-o Marin Preda (…) un scriitor cu gandire realist-socialista, cu tot imensul sau talent, atat in primul volum din «Morometii», cat si in ultimul sau roman, «Cel mai iubit dintre pamanteni», insa judecata nu priveste valoarea operei, ci ideologia ei."

(...) e adevărat, şi cât de frumos spus de către Călinescu în finalul prefeţei la Istoria lui, că literatura „poate sluji drept cea mai clară hartă a poporului român”, nu mă consider, în ce mă priveşte, decât unul dintre zecile de cartografi, silitor şi modest benedictin al ideii că fiecare se cuvine judecat după ce a realizat, oricât de mare ar fi depăr­tarea la care se află harta lui de harta ideală pe care, în naivitatea lor, iubitorii de literatură o cred posibilă. (Din Introducere -N. Manolescu)

Sursa: România liberă, Nr. din 20 noiembrie 2008

Comentarii

un scriitor a spus…
Ultima istorie literara de factura comunista

Aceasta scriere a lui N. M., rea si infatuata, are incontestabilul merit de a fi ultima istorie literara de factura comunista. O califica astfel si mentalitatea ce o guvernează si structura, construita pe criterii straine, in mare masura, celor estetice. Exclusivism, spirit partizan, promovarea acolitilor,conspirationism, autoritarism, placerea de a infiera etc., ba chiar, macar pentru anumite capitole, impostura si incompetenta. Iata ce caracterizeaza Istoria...lui N.M. O data cu ea se incheie o epoca prafuita, nefasta, bolnava, a literaturii romane. Sper sa vina o alta, fara asemenea autori si fara asemenea istorii literare. Una clara, destinsa, tinereasca, generoasa, condusa numai si numai de competenta, de nepartinire si de criteriul estetic, o epoca in care sa vegheze dragostea pentru literatura, nu amorul de sine.

Postări populare de pe acest blog

O primavara frumoasa!

Dragi prieteni,

Va doresc o primavara insorita, cu multe carti care sa va inspire viata!:)

@Gingasia

KILIPIRIM, 15-19 martie 2017

Miercurea viitoare, pe 15 martie, la etajul 2 al Unirea Shopping Center, Aripa Călăraşi, debutează o nouă ediție a târgului de carte Kilipirim. Toți cei interesați să achiziționeze cărți la prețuri speciale din oferta celor mai importante edituri autohtone au la dispoziție 5 zile în care pot vizita spațiul expozițional: 15-19 martie, zilnic între orele 10.00 și 22.00, accesul fiind gratuit. La targ, iubitorii de lectura vor gasi carti la 1 leu si discounturi substantiale, care ajung si pana la 80%, la standul fiecarei edituri.

„Din 2005 încoace, cum sosește primăvara, iubitorii de lectură din capitală și-au făcut un obicei din a aștepta o nouă ediție a Kilipirim. Ne bucurăm că putem face ca această tradiție să continue și în acest an!

Kilipirim-ul a fost o idee nouă, ce promovează vânzarea de carte direct de la editură, în special titluri aflate la «a doua tinerețe», dar si titluri noi, toate cu discount. Le mulțumim expozanților, care au pregătit, încă o dată, reduc…

Lansarea volumului ”Povești din Țara Copiilor Fericiți”

Luni, 3 aprilie 2017, ora 17.30, la Librăria ”Mihai Eminescu” din București, la numai o zi după Ziua Internațională a cărții pentru copii și ziua lui H. Ch. Andersen, scriitorul Petre Crăciun vă invită la lansarea volumului ”Povești din Țara Copiilor Fericiți”. Volumul a apărut la editura Zorio și este ilustrat de Anca Smarandache. Invitat special: criticul Alex Ștefănescu. Alături de autor, vor mai participa Anca Smarandache și realizatorul emisiunii ”Bucuria poveștilor”, Adriana Ene.

Petre Crăciun este scriitor de literatură pentru copii, jurnalist, autor de filme documentare și realizator al mai multor emisiuni de televiziune. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România- Filiala Literatură pentru Copii și Tineret și director al portalului Literatură Copii .