Treceți la conținutul principal

Lansare - "Istoria critica a literaturii romane", Nicolae Manolescu

Pentru aceasta lucrare Editurii Paralela 45 i s-a decernat, Premiul de excelenta al Targului Gaudeamus. Cartea are un format de atlas mic (apropiat de A4) si peste 1.500 de pagini, din care aproape jumatate sunt dedicate scriitorilor de dupa al doilea razboi mondial. Scriitorii sunt clasificati dupa autori de antologie (carora le sunt dedicate pagini) si de dictionar (cei doar mentionati). Spre deosebire de "Istoria" lui Calinescu, elementele de context si biografiile sunt lasate la o parte, textul indicand doar anii de nastere si de moarte ai autorilor.

Abaterile de la canonul stabilit de Calinescu privesc ridicarea la nivel de scriitori de prim raft a lui Blecher, Anton Holban, Ion Pillat si Mateiu Caragiale si declasarea la nivel de scriitori de dictionar a samanatoristilor grupati in jurul lui Bratescu-Voinesti, a ortodoxistilor Nichifor Crainic, Radu Gyr si Ovidiu Cotrus, a minorilor Demostene Botez si Camil Baltazar, iar in ce priveste proza – a lui Cezar Petrescu, Ionel Teodoreanu, Gib. I. Mihaescu, expediati in cateva randuri. Literaturii de dupa 1989 nu i se dedica niciun capitol. Cea mai drastica penalizare a suferit-o Marin Preda (…) un scriitor cu gandire realist-socialista, cu tot imensul sau talent, atat in primul volum din «Morometii», cat si in ultimul sau roman, «Cel mai iubit dintre pamanteni», insa judecata nu priveste valoarea operei, ci ideologia ei."

(...) e adevărat, şi cât de frumos spus de către Călinescu în finalul prefeţei la Istoria lui, că literatura „poate sluji drept cea mai clară hartă a poporului român”, nu mă consider, în ce mă priveşte, decât unul dintre zecile de cartografi, silitor şi modest benedictin al ideii că fiecare se cuvine judecat după ce a realizat, oricât de mare ar fi depăr­tarea la care se află harta lui de harta ideală pe care, în naivitatea lor, iubitorii de literatură o cred posibilă. (Din Introducere -N. Manolescu)

Sursa: România liberă, Nr. din 20 noiembrie 2008

Comentarii

un scriitor a spus…
Ultima istorie literara de factura comunista

Aceasta scriere a lui N. M., rea si infatuata, are incontestabilul merit de a fi ultima istorie literara de factura comunista. O califica astfel si mentalitatea ce o guvernează si structura, construita pe criterii straine, in mare masura, celor estetice. Exclusivism, spirit partizan, promovarea acolitilor,conspirationism, autoritarism, placerea de a infiera etc., ba chiar, macar pentru anumite capitole, impostura si incompetenta. Iata ce caracterizeaza Istoria...lui N.M. O data cu ea se incheie o epoca prafuita, nefasta, bolnava, a literaturii romane. Sper sa vina o alta, fara asemenea autori si fara asemenea istorii literare. Una clara, destinsa, tinereasca, generoasa, condusa numai si numai de competenta, de nepartinire si de criteriul estetic, o epoca in care sa vegheze dragostea pentru literatura, nu amorul de sine.

Postări populare de pe acest blog

Recomandarile din vacanta de Paste

Puzzle lemn magnetic Remorcherul 3 ani+ Melissa and Doug
Acest joc de de indemanare este pentru pasionatii de masini, necesita atentie sporita, rabdare si precizie. Jocul are un dicton foarte bun de incurajare a baieteilor, sa tracteze masinile cu probleme: Suna la remorcari! Puzzle-ul magnetic "Melissa and Dougdin" din lemn contine o piesa speciala cu magnet care "pescuieste" piesele din lemn de pe tabla de joc. Sunt adepta jucariilor confectionate din materiale rezistente. Lemnul este perfect pentru puzzle-uri pentru că imaginile nu se deteriorează la fel de uşor ca cele din plastic sau din carton.
Cateva beneficii ale jocului de puzzle în dezvoltarea copiilor:
    Puzzle-ul este un joc care pune accent pe comunicare, spun ce văd în imagini    Îmbunătăţeşte coordonarea mână-ochi a celor mici    Îmbunătăţeşte orientarea spaţială    Dezvoltă capacitatea copilului de a identifica mai bine dimensiunile    Dezvoltă capacitatea copilului de a identifica mai întâi…

Copiii vin la Muzeul Naţional al Literaturii Române

Sâmbătă, 17 iunie 2017, ora 11.00, la sediul din Strada Nicolae Crețulescu nr. 8, Muzeul Naţional al Literaturii Române (MNLR) vă așteaptă la o întâlnire interdisciplinară dedicată copiilor dumneavoastră. Alături de amfitrionul evenimentului, Vasile Ernu, vor fi invitate scriitoarea Adina Rosetti şi ilustratoarea Cristiana Radu, un „cuplu” artistic care a realizat două dintre cele mai premiate cărţi din ultima perioadă, volumele ”Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul” şi ”De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură?”. AgențiadeCarte.ro este partener media al evenimentului.
Vara acestea MNLR va organiza mai multe evenimente dedicate copiilor, care au ca scop promovarea lecturii în rîndul celor mici. În cadrul acestor evenimente vor fi invitaţi scriitori şi ilustratori de carte pentru copii care îşi vor prezenta propriile lor creaţii.
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio France Internationale, TV City, Observator cultural, Contemporanul, AgentiadeCarte, publicaț…

Bookfest 2017

Bookfest 2017, care va avea loc între 24 și 28 mai, la Romexpo, promite că vine cu reduceri mari la multe titluri dintre cele peste 1.000.000 de volume expuse – „Cele peste 200 de edituri prezente propun celor care vor veni la Bookfest prețuri cu până la 80% mai mici decât cele practicate în mod obișnuit în librării”.
În plus, „Copiii vor avea salonul lor de carte, Bookfest Junior, care va grupa toate evenimentele dedicate celor mici, cele mai multe fiind programate să se desfășoare chiar în standul Bookfest Junior de la etajul pavilionului C1”, ceea ce ni se pare o veste excelentă – ne-a plăcut anul trecut la Bookfest Junior!
Tocmai de aceea, în așteptarea tuturor veștilor proaspete de pe frontul Bookfest, am pregătit, împreună cu Asociația Editorilor din România, organizatorii salonului de carte, un concurs special pentru bookaholici, în cadrul căruia oferim 4 vouchere în valoare de 100 de lei fiecare. Așa, să ai spor mai mare la cumpărături.  sursa