Treceți la conținutul principal

Educatia plastică la gradi

La vârsta preşcolară, creativitatea copiilor este în stadiu incipient. Prima formă de exprimare grafică a copilului mic este mâzgălitura. Aceasta are un înţeles pentru el, deşi adulţii nu percep reprezentarea. Treptat, cu ajutor şi perseverenţă, copiii învaţă să redea obiecte sau chiar imagini respectând realitatea. Desenul nu este doar o modalitate de autocunoaştere şi de autodezvoltare, ci şi un mijloc de comunicare şi de intrare în relaţie cu alte persoane, prin utilizarea desenului în grup. Culorile alese, tipul de instrument pentru desen, modul în care desenează, suprafaţa ocupată pentru a se exprima, toate acestea sunt detalii foarte importante pentru cunoaşterea persoanei. Desenul îi ajută să comunice, să accepte şi să colaboreze. Desenele şi picturile se pot utiliza în diferite moduri şi cu multiple obiective. Prin desen şi pictură copilul îşi exprimă sentimentele, trăirile, nevoile, se exprimă pe sine, descoperindu-şi astfel identitatea. Pictura, ca şi desenul, este un joc, un dialog între copil şi adult, este un mijloc de comunicare.


Desenul rămâne întotdeauna un mod de a descrie povestea care nu poate fi spusă în cuvinte. Culorile, hârtia, creta îl pot stimula pe copil să povestească diferite întâmplări, să scoată la iveală scene din viaţa sa, pe care nu le poate exprima altfel. Povestea desenată de copil relevă foarte clar trăirile şi sentimentele copilului. Odată ce stăpâneşte acest limbaj, copilul este capabil să formuleze orice, nimic nu mai rămâne ascuns. Atât profesoara, cât şi părinţii trebuie să încurajeze şi să ghideze paşii copiilor pentru dezvoltarea gustului pentru frumos, artă şi pentru dezvoltarea unei personalităţi complexe. Pentru a ajunge la cunoaşterea şi înţelegerea frumosului din natură şi artă, precum şi din viaţa socială, copilul trebuie ajutat să recunoască elementele limbajului plastic care se regăsesc în mediul înconjurător - punctul, linia, forma, culoarea.





Activitatea de pictură se desfăşoară diferit de cea de desen, prin faptul că se utilizează instrumente 

diferite (pensula, acuarele, guaşe, pasta de dinţi, paie, dopuri de plută etc.), păstrându-se aceleaşi teme sau se pot alege şi altele, în funcţie de context şi de vârsta copilului. Prima formă de exprimare prin pictură la copiii mici este dactilopictura sau pictura cu degetul. La această vârstă, copiii nu au bine dezvoltaţi muşchii mici ai mâinii şi nu îşi pot coordona bine mişcările, fiindu-le foarte greu să picteze cu pensula. De aceea, învaţă să picteze mai întâi cu degetul, urmărind ca mai apoi să utilizeze pensula sau alte instrumente (vată, ştampile etc.). La vârsta de 6-7 ani copiii cunosc culorile de bază şi le aplică în practică. 



Amestecând mai multe culori, ei obţin o nuanţă. Copilul trebuie învăţat cum să combine şi cum să îmbine. Copilul nu poate sa înveţe prin explicaţie, demonstraţie, ci doar prin activitatea practică. Prin mimică ne vorbeşte despre agresivitate, prin culoare redă starea psihologică a unei fiinţe.
Descoperirile copilului vizează: 

• acoperirea spaţiului plastic,încercări compoziţionale; 
• centrul de interes, gruparea egală/inegală a semnelor;
• încercarea de trecere de la „povestea haotică” la grafierea semnelor relevante, ce pot fi recunoscute (soare, copac, casă, iarbă, nor, pasăre …) 
• legarea semnelor, trecerea de la „intuiţia involuntară” la luarea în stăpânire conştientă a spaţiului plastic (floarea în grădină, lângă casă; copacul are simţiri; soarele e sus; 
iarba e pe pajişte; pasărea e pe cer …) 

La nivelul culorii: 

•descoperă calităţile constructive şi spaţiale ale culorii sau ale petei; 
•lucrează voluntar/involuntar cu tonuri închise/deschise, culori calde/reci; 
•este preţuită, deopotrivă, pata plată şi cea vibrată (în mod simplist); 
•operează în monocromie simplă şi dezvoltată; 
•descoperă în lucrări game: simplă, compusă, caldă-rece, (uneori) dominanta de culoare şi accent.

Prin intermediul culorilor, formelor, proporţiilor acestora (prin limbajul plastic) se formează deprinderile de prezentare a propriilor idei, sentimente, trăiri, stări interioare.


De asemenea, prin pictură, desen şi modelaj, adultul formează copiilor deprinderi de lucru, capacităţi de exprimare, îl ajută pe copil să realizeze corespondenţe între elementele de limbaj plastic şi natură, stimulează expresivitatea, creativitatea şi dezvoltă armonios şi multilateral personalitatea copilului. 

Un tablou singur este o stare, iar pentru a-l putea înţelege pe copil este bine să-l urmărim în timp. Prin desen şi pictură copilul se eliberează, îşi exprimă atât senzaţiile vechi, cât şi pe cele noi, se înţelege pe sine şi se transformă. 






Profesor pictura - Simona Elena Nae, licentiata Istoria Artei 2008, master Istoria Artei 2010.
Foto - Nae Simona Elena

Comentarii

Irina a spus…
Foarte util! Multumesc :)!
Anonim a spus…
Va invitam sa sustineti un proiect cultural pentru copii. "Povestea lui Jester" este un site de unde puteti descarca gratuit povesti bogat ilustrate si cu texte accesibile varstei. Cu ajutorul unei imprimante obisnuite obtineti o colectie de carticele numai bune de citit si de colorat. Textele si ilustratiile sunt puse la dispozitie de scriitori, traducatori si ilustratori care demonstreaza ca pot foarte mult cu foarte putin atunci cand vine din suflet.

Va rugam sa ne vizitati siteul si sa ne sprijiniti descarcand povesti. Adresa proiectului este http://www.povestealuijester.ro . Va multumim.

Postări populare de pe acest blog

Recomandarile din vacanta de Paste

Puzzle lemn magnetic Remorcherul 3 ani+ Melissa and Doug
Acest joc de de indemanare este pentru pasionatii de masini, necesita atentie sporita, rabdare si precizie. Jocul are un dicton foarte bun de incurajare a baieteilor, sa tracteze masinile cu probleme: Suna la remorcari! Puzzle-ul magnetic "Melissa and Dougdin" din lemn contine o piesa speciala cu magnet care "pescuieste" piesele din lemn de pe tabla de joc. Sunt adepta jucariilor confectionate din materiale rezistente. Lemnul este perfect pentru puzzle-uri pentru că imaginile nu se deteriorează la fel de uşor ca cele din plastic sau din carton.
Cateva beneficii ale jocului de puzzle în dezvoltarea copiilor:
    Puzzle-ul este un joc care pune accent pe comunicare, spun ce văd în imagini    Îmbunătăţeşte coordonarea mână-ochi a celor mici    Îmbunătăţeşte orientarea spaţială    Dezvoltă capacitatea copilului de a identifica mai bine dimensiunile    Dezvoltă capacitatea copilului de a identifica mai întâi…

Copiii vin la Muzeul Naţional al Literaturii Române

Sâmbătă, 17 iunie 2017, ora 11.00, la sediul din Strada Nicolae Crețulescu nr. 8, Muzeul Naţional al Literaturii Române (MNLR) vă așteaptă la o întâlnire interdisciplinară dedicată copiilor dumneavoastră. Alături de amfitrionul evenimentului, Vasile Ernu, vor fi invitate scriitoarea Adina Rosetti şi ilustratoarea Cristiana Radu, un „cuplu” artistic care a realizat două dintre cele mai premiate cărţi din ultima perioadă, volumele ”Domnișoara Poimâine și joaca de-a Timpul” şi ”De ce zboară vrăjitoarele pe cozi de mătură?”. AgențiadeCarte.ro este partener media al evenimentului.
Vara acestea MNLR va organiza mai multe evenimente dedicate copiilor, care au ca scop promovarea lecturii în rîndul celor mici. În cadrul acestor evenimente vor fi invitaţi scriitori şi ilustratori de carte pentru copii care îşi vor prezenta propriile lor creaţii.
Parteneri media: Radio România Cultural, Radio France Internationale, TV City, Observator cultural, Contemporanul, AgentiadeCarte, publicaț…

Lansarea volumului ”Povești din Țara Copiilor Fericiți”

Luni, 3 aprilie 2017, ora 17.30, la Librăria ”Mihai Eminescu” din București, la numai o zi după Ziua Internațională a cărții pentru copii și ziua lui H. Ch. Andersen, scriitorul Petre Crăciun vă invită la lansarea volumului ”Povești din Țara Copiilor Fericiți”. Volumul a apărut la editura Zorio și este ilustrat de Anca Smarandache. Invitat special: criticul Alex Ștefănescu. Alături de autor, vor mai participa Anca Smarandache și realizatorul emisiunii ”Bucuria poveștilor”, Adriana Ene.

Petre Crăciun este scriitor de literatură pentru copii, jurnalist, autor de filme documentare și realizator al mai multor emisiuni de televiziune. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România- Filiala Literatură pentru Copii și Tineret și director al portalului Literatură Copii .